.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
واكنش آيت‌الله مكارم به نامه‌لجوجانه‌جوانفكر

به گزارش رسا،حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در بیست و دومین روز از ماه مبارک رمضان در شبستان امام خمینی(ره) حرم کریمه اهل بیت(ع) در ادامه تفسیر قرآن کریم که با موضوع انبیای الهی در قرآن کریم برگزار شد، با بیان اینکه لجاجت اجازه نمی دهد انسان پرتگاه هایی که در جلوی او است را ببیند، افزود: بسیاری از پرونده هایی که در دادگستری ها و محاکم قضایی مطرح می شود منشاء آن لجاجت است و اگر لج بازی نباشد کار به اینجاها نمی رسد.

این مرجع تقلید با اشاره به روایاتی از امام علی(ع) در مذمت لجاجت تاکید کرد: خانواده ها و دولتمردان اگر دیدند در جایی اشتباه کرده اند بیایند بگویند اشتباه کردیم، عذرخواهی می کنیم. نویسندگان مطبوعات نیز اگر خطایی کردند و به آنها تذکر داده شد لجبازی نکنند، بلکه بگویند معذرت می خواهیم، البته معذرت خواستن شجاعت می خواهد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی یادآور شد: کسانی که در مسائل اقتصادی مملکت کار می کنند اگر برنامه ای را دنبال کردند و دیدند فایده ندارد، لج نکنند و مردم را بیچاره ننمایند.

وی ضمن توصیه به همه اقشار جامعه به منظور پرهیز از لجاجت گفت: زن و شوهرهای جوان هم مراقب این وسوسه شیطلانی باشند چراکه در بسیاری از موارد به خاطر لجاجت خانواده ها از هم پاشیده شده و آسیب های زیادی متوجه کانون خانواده ها شده است.

این مفسر برجسته قرآن کریم اظهار داشت: لجاجت، عقل انسان را از کار می اندازد، لجاجت بذر تمام بدی ها است، این بذر نهال شوم دارد که آبروی خود انسان، دیگران و خانواده ها را می برد و دنیا و آخرت انسان را تباه می کند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه گاهی لج و لج بازی آتش جنگ ها را روشن می کند، به وضعیت کشور لیبی اشاره کرد و گفت: در داستان لیبی این آدم نادان عجیب ( قذافی) چقدر مقاومت و لج بازی کرد، سر آخر خود و خانواده اش را بیچاره کرد و کشور را ویران کرده است؛ چه ارزشی دارد این مقامات که این همه آبروریزی، خونریزی و تخریب به خاطر آن صورت گیرد.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلام در این خصوص، ابراز داشت: پیامبر(ص) در این حدیث می فرمایند ابتدای لجاجت، جهل و آخر آن ندامت و پیشمانی است و منشاء مشکلات و بدبختی های بسیاری می شود.

این مرجع تقلید خطاب به اقشار مختلف مردم و خانواده ها تاکید کرد: بیاییم در این روز ماه مبارک رمضان تصمیم بگیریم اگر اشتباهی کرده ایم لج بازی نکنیم، بلکه عذرخواهی کنیم و طرف هم عذرخواهی را بپذیرد چراکه با این راهکار مسائل و مشکلات ختم به خیر می شود.

این مفسر قرآن کریم در ادامه به تبیین فصل دیگری از زندگانی حضرت نوح نبی پرداخت و گفت: خداوند تبارک و تعالی با لطف و عنایت خود کشتی نوح را از امواج متلاطم و خشمگین به سلامت عبور داد.

وی با اشاره به مخالفت پسر نوح با وی گفت: حضرت نوح(ع) خطاب به فرزند خود گفت ای پسر من سوار کشتی شو، اما پسر لجوج وی گفت من می روم بالای کوه و از سیلاب نجات می یابم، پدر نوح به فرزند خود گفت امروز هیچ پناهگاهی جز این کشتی نیست و یکمرتبه موج عظیمی فرزند را از پدر جدا کرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه مشکل انسان لجاجت است، یادآور شد: پسر نوح با چشم خود نظاره گر این صحنه ها بود اما همچنان به لجاجت خود ادامه داد و نتیجه آن را نیز دید، یکی از بدبختی های بشر این است که گرفتار لجاجت شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باید سعی کنیم به قرآن نزدیک شده و به آموزه های آن عمل کنیم، ابراز داشت: بحمدلله برنامه ها و محافل قرآنی در شهرهای مختلف کشور توسعه و گسترش یافته و این مهم جواب دندان شکنی به دشمنان ما از جمله وهابیون است که می گویند شیعیان به قرآن کاری ندارند.

وی آشنا شدن و عمل به تعالیم قرآن کریم را مهم تر از قرائت آن دانست و با بیان اینکه باید سعی کنیم با مفاهیم این کتاب آسمانی آشنا شویم، اظهار داشت: باید سعی کنیم قرآن را خوب بخوانیم، خوب بفهمیم، خوب نشر دهیم و خوب عمل کنیم و اگر چنانچنه تنها به تلاوت و تجوید و امثال آن قناعت کنیم در مرحله نخست مانده ایم.

این مرجع تقلید در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه امشب آخرین شب قدر است، خطاب به مردم تاکید کرد: این فرصت را از دست ندهید و در برنامه های که برگزار می شود شرکت کنید و حداکثر استفاده را از این شب های پرفضیلت ببرید.

وی تاکید کرد: این قرآنی را که شب بالای سر می گذارید، روز که به بازار می روید زیر پا نگذارید و ضمن عمل به تذکرات قرآن از محرمات، ربا خواری و رشوه خواری اجتناب کنید./234


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.274 seconds.